RYCZYŃSKA ZAGRODA EDUKACYJNA

 

NASZA OFERTA:

 

Zajęcia: "Wielkie prace małej pszczoły"

Treści poruszane podczas zajęć ukazują, że pszczoły to owady pożyteczne, ponieważ zapylają wiele gatunków roślin, dzięki czemu możliwa jest produkcja żywności dla ludzi i zwierząt. Dyskusja i zabawa zmuszają dzieci do końcowej refleksji „Co by było, czego nie będziemy mieć, gdyby wyginęły pszczoły?”
Poznamy rodzinę pszczelą oraz prace wykonywane przez pszczoły. Odpowiemy na pytania:

  • czy wiesz skąd się biorą pszczoły?
  • czy pszczoły są potrzebne?
  • czy wszystkie są takie same, gdzie można je spotkać?
  • czy pszczoły potrafią tańczą walca?
  •  jak wyglądały ule i praca pszczelarza dawniej, a jak dzisiaj?
  • dlaczego miód jest zdrowszy od cukru?
  • Dokonamy obserwacji mikroskopowej (pyłku kwiatowego i inne).
  • Zbudujemy ul, zmontujemy ramki do ula. Zaobserwujemy życie pszczół w ulu demonstracyjnym, poznamy rośliny miododajne.
  • Dokonamy degustacji miodu i innych produktów pszczelich, poznamy ich walory zdrowotne oraz zastosowanie w przemyśle.
  • Leśna poczta – będziemy malować i rysowanie woskiem za pomocą fajki batikowej.
  • Będziemy odlewać figurki z wosku lub rzeźbić w wosku.
  • Posłuchamy jak pracują pszczoły i jak pachnie w ulu.
  • Na zakończenie proponujemy poczęstunek z sporządzonych przez siebie podpłomyków z dodatkiem miodu, lub pieczenie kiełbaski (dzieci przynoszą swoją wędlinę) oraz napojem ziołowo-miodowym.

Zajęcia: "Bioróżnorodność jest częścią nas"

Tematyka zajęć uświadamia uzależnienie człowieka od środowiska naturalnego. Uświadamia własny wpływ na niszczenie lub ochronę przyrody. Przeprowadzane podczas spotkania warsztaty pozwalają zrozumieć dlaczego bioróżnorodność zanika, jakie są zagrożenia, jak ja mogę ochronić bioróżnorodność na swoim podwórku, ogrodzie, przy zakupach?

  • Symbioza kwiatów i owadów – poznajemy rośliny pyłkodajne i miododajne (wykonanie katalogu roślin)
  • Ścieżka zapylaczy – znaczenie zapylaczy w funkcjonowaniu ekosystemów oraz w utrzymaniu bioróżnorodności roślin.
  • Obserwacje mikroskopowe wybranych elementów kwiatów i pyłku kwiatowego.
  • Zapraszamy owadopylne do naszych ogrodów ( robimy stołówkę i mieszkania)
  • Zagrożenia , które wpływają na złą kondycję zapylacz. Co szkodzi pszczołom i innym owadom, jak możemy im pomóc. Praca w grupach.

Zajęcia: "Łąka to nie tylko trawa"

Podczas zajęć poruszane są zagadnienia dotyczące ekologicznego znaczenia łąk jako ekosystemu. Ukazuje się skutki negatywnych ludzkich działań na siedliska łąkowe, powodując, że giną mikroorganizmy, zanika różnorodność roślin, giną zwierzęta żyjące pod ziemią, ptaki nie mają gdzie założyć gniazd lęgowych… Przeprowadzane zajęcia pozwalają dzieciom dochodzić do wniosków jak chronić łąkę, aby zachowała swoje życiowe funkcje.

  • Szukanie koniczyny czterolistnej
  • zbieranie traw, ziół i kwiatów na łące. Na koniczynie koncentrujemy uwagę jako podziemnej fabryce nawozu.
  • Wykonanie przyrodniczych zeszytów z zebranych roślin – nazywamy je, opisujemy ich cechy rośliny, szkicujemy.
  • Mikrospacer z lupą- samodzielne obserwacje owadów i robali na wybranej pomierzchni łąki , uświadomienie roli mieszkańców łąk.
  • Rodzaje funkcji jakie mają do spełnienia łąki i pastwiska . Praca w grupach.
  • Zmian zachodzących na łące w zależności od pory roku.
  • Zagrożenia wpływające ze zubożenie szaty roślinnej łąk, zakrzewień, miedz międzyuprawowych. Praca w grupach.
  • Zabawa zwierzęta i zasoby. Zabawa ukazuje jakich zasobów potrzebują zwierzęta (schronienie, picie, jedzenie…)

Zajęcia: "Poznaj wśród drzew swojego przyjaciela"

Wykorzystanie potencjału przyrodniczego rezerwatu przyrody pod nazwą „Grody Ryczyńskie” w której usytuowana jest Zagroda Edukacyjna Po co nam drzewa?, co nam daje drzewo? Podczas zajęć dzieci zastanowią się nad znaczeniem drzew dla człowieka. Odpowiedzą na pytanie jakie funkcje ma do spełnienia las. Uczestnicy poznają podstawowe gatunki drzew, ich symbolikę w wierzeniach starosłowiańskich oraz horoskop drzew.

  • „Siedzisko” – to kilkunastominutowe zakorzenienie się w miejscu ( jak drzewa). Jest to czas oswojenia się z przyrodą, dochodzenia do świadomości, że jesteśmy jej częścią. Czy „Siedzisko” jest relaksem?
  • Spacer do Dębu „Racława” – poznanie podstawowych drzew rosnących w rezerwacie, jego poszycia, określenie wielu napotkanych drzew…
  • Zabawa „Poznaj wśród drzew swojego przyjaciela”- dotarcie do wybranego drzewa w lesie z zamkniętymi oczami lub/i na postawie słuchu.
  • Poznanie funkcji lasu oraz zagrożeń dla prawidłowej egzystencji drzew – praca w grupach.
  • Horoskop drzew – starosłowiańskie wierzenia mówiący o magiczno-symbolicznym znaczeniu drzew i przyjaznym ich świecie. Forma zabawy utrwalająca wiedzę uczestników.
  • Duch drzew – lepienie glinianej maski/ twarzy drzewa. Czy to będzie duch o twarzy młodej i pięknej dziewczyny, czy starej i pooranej zmarszczkami, czy miałby włosy, wąsy i brodę?
  • Leśna ścieżka bosych nóg – poznanie przestrzeni zmysłem dotyku.

Zajęcia: "Ryczyńskie gawędy przy kubku z mlekiem i miodem"

Wśród puszczy i bagien nadodrzańskich pomiędzy Oławą a Brzegiem od pradawnych czasów istniała niewielka osada znana pod nazwą „Ryczyn”, w późniejszych czasach pełniła rolę ważnej kasztelanii. Obecnie jedynym śladem świetności są zachowane kilkumetrowej wysokości wały. Ale do tej pory, gdy staniemy przy dębie „Racław” i odwrócimy się w stronę grodu, gdzie rosła dzika puszcza, możemy usłyszeć szept dawnej historii jej mieszkańców…
Zapraszamy do zapoznania się z historią miejsca, w którym funkcjonuje Zagroda Edukacyjna – do rezerwatu Przyrody pod nazwą „Grody Ryczyńskie” . Będzie to opowieść ukazująca życie mieszkańców Grodu. Podczas zajęć poznamy i wykonamy krajki – kolorowe paski służące do ozdoby i umacniania tkaniny. Krajki i sznurki wykonywać będziemy na lucecie i na mini krośnie o nazwie – bardko, poznamy tajniki naturalnego barwiarstwa ( farbowania za pomocą roślin) lub będziemy „motać” słowiańskie laleczki życzeń.

  • Przytoczenie historii, legend dotyczących grodu i jego mieszkańców (makieta, tablice ilustrujące wykopaliska, odzież noszona przez ówczesnych Słowian.
  • Spacer do dębu „Racław”, średniowieczne gry i zabawy, mały archeolog.
  • Pieczenie placków bez zakwasu – podpłomyków, przekaz wierzeń ludowych przy kubku mlekiem i miodem.
  • Wyjaśnienie podstawowych pojęć odnośnie tkania i sposobu wyrobu krajek na na bardko,
  • lub wyrób prasłowiańskich laleczek życzeń – motanek
  • Barwiarze -naturalne farbowanie przędzy i tkanin za pomocą owoców i roślin

Do kogo kierujemy ofertę?

  • Co dla maluchów?

Ruch i przebywanie w przyrodzie, odbieranie wrażeń płynących z kontaktów z naturą, zaciekawienie światem roślin, owadów, zwierząt, odkrywanie różnorodności biologicznej.

  • Co dla starszych dzieci?

Odkrywanie zjawisk, procesów zachodzących w przyrodzie, wzajemnych związków oraz ich wpływu na życie ludzi. Jak wpływamy na przyrodę i jak możemy przyczynić się do jej ochrony. Wzięcie odpowiedzialności za przyszłość środowiska przyrodniczego.
Zajęcia realizujemy w trzech formach aktywności utrwalających omawiane zagadnienia i zjawiska:
– ruch – zabawę, taniec, twórcze rękodzieło,
– poglądowo – pokazy i obserwacje oraz działanie na wszystkie zmysły: wzrok, słuch, dotyk, smak, węch,
– słownie – przekazy, opowiadania, legendy, baśnie, teksty, zagadki.

  • Co dla dorosłych?

Przekażemy swoją pasję i entuzjazm do pszczół i płynnego złota. Wskażemy praktyczne zastosowanie produktów pszczelich w dietetyce, kosmetyce, leczeniu i zapobieganiu wielu schorzeń. Podzielimy się swoją wiedzą dotyczącą gospodarki pasiecznej, pomożemy zbudować ul, zasiedlić go rodziną pszczelą. Masz dużo wolnego czasu? Chcesz się zrelaksować? Spróbuj hodować pszczoły, a będziesz spełnionym, szczęśliwym człowiekiem.

  • Ponadto

– Odwiedzamy przedszkola, szkoły, placówki wychowawczo – opiekuńcze, kluby. Uczestniczymy w programach dotyczących zachowania bioróżnorodności, ochrony środowiska, świadomej konsumpcji.
– Istnieje możliwość zorganizowania spotkań weekendowych, urodzinowych w gronie rodziny, znajomych. W Zagrodzie znajduje się wiata wyposażona w stoły i ławki, leżaki, palenisko, piaskownica o średnicy 12 m, domek apiterapii.

Kilka informacji praktycznych

– Przyjmujemy grupy zorganizowane, po wcześniejszym uzgodnieniu (grupa może liczyć do kilku do kilkudziesięciu osób (max. 50))
– Przyjmujemy grupy przedszkolne, szkolne, osoby dorosłe.
– Czas trwania zajęć od 3,5 do 4,5 godzin, w zależności od wieku dzieci i ilości proponowanych zajęć.
– Dojechać można pojazdem, rowerem lub dojść pieszo, z Oławy z ulicy Bażantowej do „Grodów Ryczyńskich, prosto do wyznaczonej drogi leśnej (kierunek „Do Zagrody Edukacyjnej”)
– Posiadamy wiatę częściowo zabudowaną, wyposażoną w stoły i ławki.
– Zajęcia w Zagrodzie odbywają się od kwietnia do października.

Dla naszych gości proponujemy:
– Degustację miodu.
– Poczęstunek napojem miodowym.
– Upominek w postaci porcji miodu.
– Torebkę nasion roślin miododajnych.

Zadzwoń lub napisz:

Ewa Migocka, tel. kom.: +48691529142

Stanisław Migocki, tel. kom.: +48663221957

Telefon stacjonarny i FAX: +48713139256

Adres e-mail: kontakt@spizarniamiodowa.pl

Odwiedź nas:

Spiżarnia Miodowa Ewa Migocka, ul. Broniewskiego 13, 55–200 Oława

Ryczyńska Zagroda Leśna

Dane GPS:50.923961, 17.396806